Algemene voorwaarden


Algemene voorwaarden voor Kinderopvang
Dagopvang en Buitenschoolse opvang 2017



ARTIKEL 1 – Definities 3
ARTIKEL 2 – Toepasselijkheid 4
ARTIKEL 3 – Informatie verstrekking 4
ARTIKEL 4 – Aanmelding 4
ARTIKEL 5 – Aanbod 4,5
ARTIKEL 6 – De Overeenkomst 5
ARTIKEL 7 – Annulering 5
ARTIKEL 8 – Plaatsingsgesprek 5
ARTIKEL 9 – Duur en verlenging van de Overeenkomst 6
ARTIKEL 10 – Einde van de Overeenkomst 6
ARTIKEL 11 – Toegankelijkheid 6,7
ARTIKEL 12 – Wederzijdse verplichtingen 7
ARTIKEL 13 – Verplichtingen van de Ondernemer 7
ARTIKEL 14 – Verplichtingen van de Ouder 7
ARTIKEL 15 – Wijziging van de Overeenkomst 7, 8
ARTIKEL 16 – De prijs en wijzigingen van de prijs 8
ARTIKEL 17 – De betaling / niet-tijdige betaling 8
ARTIKEL 18 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter 9
ARTIKEL 19 – Klachtenprocedure 9
ARTIKEL 20 – Geschillenregeling en de wettelijke klachtenregeling
voor kinderopvang 9
ARTIKEL 21 – Aanvullingen 10
ARTIKEL 22 – Wijziging van deze voorwaarden 10
BIJLAGE 1 – Nadere regeling van de verplichtingen van de ondernemer 11



ARTIKEL 1 – Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Aanvangsdatum: De overeengekomen datum waarop de Kinderopvang aanvangt.
Buitenschoolse opvang: Kinderopvang verzorgd door een kindercentrum voor kinderen
in de leeftijd dat ze naar het basisonderwijs kunnen gaan,
waarbij opvang wordt geboden voor of na de dagelijkse
schooltijd, evenals gedurende vrije dagen of middagen en in de
schoolvakanties.
Dagopvang: Kinderopvang verzorgd door een kindercentrum voor kinderen
tot de leeftijd waarop zij het basisonderwijs volgen.
Geschillencommissie: De Geschillencommissie kinderopvang.
Ingangsdatum: De datum waarop de overeenkomst is aangegaan.
Kindercentrum: Een voorziening waar kinderopvang plaatsvindt (anders dan
gastouderopvang).
Kinderopvang: Het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen, opvoeden en
bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot de eerste dag
van de maand waarop het voortgezet onderwijs voor de
kinderen begint.
Ondernemer: Natuurlijke of rechtspersoon die een kindercentrum exploiteert.
Ouder: De bloed- of aanverwant in opgaande lijn of pleegouder van het
kind op wie de kinderopvang betrekking heeft.
Oudercommissie: Advies- en overlegorgaan ingesteld door de ondernemer,
bestaande uit een vertegenwoordiging van ouders wiens
kinderen in het kindercentrum worden opgevangen.
Overeenkomst: De overeenkomst van de kinderopvang tussen de ouder en de
ondernemer.
Partijen: De ondernemer en de ouder.
Schriftelijk: Onder schriftelijk wordt ook ‘elektronisch’ verstaan, tenzij de
wet zich daartegen verzet.



ARTIKEL 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering
    van de Overeenkomst.
  2. De Overeenkomst wordt gesloten tussen de Ondernemer en de Ouder.
    ARTIKEL 3 – Informatie verstrekking
  3. Indien een Ouder interesse heeft in de mogelijke plaatsing van zijn kind in een
    Kindercentrum, verstrekt de Ondernemer de Ouder een informatiepakket, waarin de
    Ondernemer een omschrijving van de dienstverlening in het Kindercentrum
    verstrekt, die voldoende gedetailleerd is om de Ouder bij zijn oriëntatie op de markt
    in staat te stellen een nadere keus te maken tussen verschillende Kindercentra.
  4. Het informatiepakket wordt Schriftelijk verstrekt en bevat ten minste de elementen
    genoemd in bijlage 1 bij deze Algemene Voorwaarden, dan wel een verwijzing naar de
    plaats waar de stukken ter inzage liggen.
  5. Na kennisname van het informatiepakket heeft de Ouder de mogelijkheid zich aan
    te melden bij de Ondernemer als geïnteresseerde voor Kinderopvang.
    ARTIKEL 4 – Aanmelding
  6. De Ouder meldt zich via een inschrijfformulier aan bij de Ondernemer als
    geïnteresseerde voor Dagopvang of Buitenschoolse opvang voor zijn kind(eren) voor
    een bepaalde tijdsduur.
  7. Op het inschrijfformulier geeft de Ouder aan of hij ermee instemt dat het in artikel 5
    bedoelde aanbod en/of de Algemene Voorwaarden eventueel elektronisch aan
    hem worden verstrekt.
  8. De Ondernemer bevestigt Schriftelijk de ontvangst van de aanmelding.
  9. Op de aanmelding zijn de inschrijfvoorwaarden van de Ondernemer van toepassing.
  10. De aanmelding verplicht noch de Ouder noch de Ondernemer tot het aangaan van een
    Overeenkomst. De aanmelding moet slechts worden gezien als het verzoek van de
    Ouder aan de Ondernemer om een aanbod te doen met betrekking tot een
    overeenkomst tot het verlenen van Kinderopvang.
  11. Na ontvangst van de aanmelding kan de Ondernemer de Ouder direct een aanbod
    doen. Het is ook mogelijk dat de Ondernemer de Ouder op een wachtlijst
    plaatst.
  12. Bij plaatsing op een wachtlijst stelt de Ondernemer de Ouder hiervan Schriftelijk in
    kennis. Zodra een Ouder in verband met zijn rang op de wachtlijst daarvoor in
    aanmerking komt, zal de Ondernemer de Ouder alsnog een aanbod als bedoeld in
    artikel 5 doen.
    ARTIKEL 5 – Aanbod
  13. Naar aanleiding van de aanmelding kan de Ondernemer de Ouder een aanbod doen.
  14. Het aanbod bevat gegevens over de Ondernemer, een omschrijving van zijn
    dienstverlening, alle elementen genoemd in bijlage 1 bij de Algemene Voorwaarden,
    dan wel eenverwijzing naar de plaats waar de stukken ter inzage liggen, alsmede: – de (vermoedelijke) naam en (vermoedelijke) geboortedatum van het kind; – de beschikbare Aanvangsdatum; – de beschikbare opvangsoort en de beschikbare locatie; – de aangeboden handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg,
    mits de Ouder daarom bij aanmelding heeft verzocht en de Ondernemer
    beschikt over de mogelijkheden daartoe; – de prijs behorende bij het aanbod;

  • de wijze van betaling en eventuele meerkosten van afwijkende betalingswijzen; – de annuleringsvoorwaarden, waaronder de annuleringskosten; – de looptijd van de Overeenkomst; – de geldende opzegtermijnen; – de reactietermijn met betrekking tot het aanbod; – een verwijzing naar de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden; – een dagtekening.
  1. Het aanbod vindt Schriftelijk plaats en gaat vergezeld van de Algemene Voorwaarden.
  2. Het aanbod, voor aanvaarding waarvan de Ondernemer de Ouder een redelijk termijn
    stelt, is gedurende de reactietermijn onherroepelijk. Indien de reactietermijn is
    verstreken vervalt het aanbod.
    ARTIKEL 6 – De Overeenkomst
  3. De Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de Ouder van het door de
    Ondernemer gedane aanbod.
  4. De Ouder aanvaardt het aanbod Schriftelijk. De datum waarop de aanvaarding door
    de Ondernemer is ontvangen, is de Ingangsdatum van de Overeenkomst.
  5. De ondernemer bevestigt de ontvangst van de aanvaarding Schriftelijk.
  6. Binnen het kader van de overeenkomst komt de ondernemer de vrijheid toe de
    Kinderopvang naar eigen inzicht in te vullen.
    ARTIKEL 7 – Annulering
  7. De Ouder heeft het recht de Overeenkomst te annuleren vanaf de Ingangsdatum
    tot de Aanvangsdatum.
  8. De Ouder is voor annulering kosten verschuldigd.
  9. De hoogte van de annuleringskosten bedraagt nooit meer dan de verschuldigde
    betaling over de voor de Ouder geldende opzegtermijn als bedoeld in artikel 10 lid 4
    sub a.
    ARTIKEL 8 – Plaatsingsgesprek
  10. De Ondernemer nodigt de Ouder tijdig voor de Aanvangsdatum uit voor een gesprek.
  11. In dit gesprek komt het volgende aan de orde:
    a. De voor de Kinderopvang benodigde specifieke gegevens van de Ouder en zijn
    kind; waaronder de benodigde Burger Service Nummer(s).
    b. De aanvang en duur van de wenperiode;
    c. De algemene of tijdelijke aandachtspunten en bijzonderheden voor de
    specifieke opvang van het kind (dagritme, voeding, ziekte, medicatie,
    ontwikkeling en dergelijke);
    d. De individuele wensen van de Ouder en dat daarmee rekening gehouden
    wordt voor zover dit redelijk mogelijk is;
    e. De wijze van communicatie;
    f. Het maken van uitstapjes;
    g. Het maken van foto’s en/of video’s van het kind;
    h. De wettelijke aansprakelijkheid van de Ouder voor schade veroorzaakt door
    zijn kind. En daarnaast, in geval van Buitenschoolse opvang:
    i. De elementen genoemd in bijlage 1 bij deze Algemene Voorwaarden, onder 5 sub
    h.
  12. De Ondernemer bevestigt de tijdens het plaatsingsgesprek gemaakte
    afspraken Schriftelijk aan de Ouder.
    ARTIKEL 9 – Duur en verlenging van de Overeenkomst
  13. De Overeenkomst wordt aangegaan voor de maximale termijn van het
    overeengekomen type Kinderopvang.
  14. De maximale termijn voor Dagopvang duurt tot de leeftijd waarop het kind
    basisonderwijs volgt.
  15. De maximale termijn voor Buitenschoolse opvang duurt van de leeftijd dat het kind
    basisonderwijs kan volgen, tot de dag waarop het voortgezet onderwijs voor het kind
    begint.
  16. In afwijking van het bepaalde in lid 1 kunnen Partijen een kortere duur
    overeenkomen van maximaal één jaar.
  17. Na afloop van de Overeenkomst die conform lid 4 is aangegaan voor een kortere duur
    dan de maximale termijn, kunnen Partijen de Overeenkomst verlengen. Verlenging
    vindt niet stilzwijgend plaats.
  18. Een verlenging van de Overeenkomst wordt Schriftelijk overeengekomen.
    ARTIKEL 10 – Einde van de overeenkomst
  19. De Overeenkomst eindigt van rechtswege door het verstrijken van de in de
    Overeenkomst opgenomen termijn.
  20. Daarnaast eindigt de Overeenkomst door (tussentijdse) opzegging door één van
    partijen.
  21. De Ondernemer is slechts bevoegd de Overeenkomst op te zeggen op grond van een
    zwaarwegende reden. Als zwaarwegende redenen worden in ieder geval aangemerkt:
    a. De situatie dat de Ouder gedurende één maand in verzuim is ten aanzien van zijn
    betalingsverplichting;
    b. Voortduring van situaties als genoemd in artikel 11 lid 2 sub a en c;
    c. De situatie genoemd in artikel 11 lid 2 sub b;
    d. De omstandigheid dat de Ondernemer vanwege een niet aan hem toerekenbare
    oorzaak langdurig of blijvend niet meer in staat is de Overeenkomst uit te voeren;
    e. Een bedrijfseconomische noodzaak die de continuïteit van de locatie waar het kind is
    geplaatst in gevaar brengt.
  22. Opzegging vindt plaats door middel van een aan de andere Partij gerichte
    gemotiveerde Schriftelijke verklaring en
    a. met inachtneming van een opzegtermijn van één maand, in geval van opzegging door
    de Ouder;
    b. met inachtneming van een redelijke termijn, welke minimaal één maand bedraagt, in
    geval van opzegging door de Ondernemer;
    c. met onmiddellijke ingang in geval van opzegging door de Ondernemer op grond van
    artikel 10 lid 3 onder a.
  23. Gedurende de opzegtermijn duurt de betalingsverplichting van de Ouder voort.
    De opzegtermijn gaat in op de datum waarop de Ouder of de Ondernemer de
    verklaring van opzegging heeft ontvangen. De verklaring wordt geacht te zijn
    ontvangen op de datum van het poststempel op de enveloppe van de opzeggingsbrief,
    op de datum van de e-mail waarmee de verklaring is verstuurd of op de datum waarop
    de elektronische verklaring is verstuurd, tenzij in de verklaring een latere datum is
    genoemd.
  24. Anders dan door het verstrijken van de overeengekomen termijn en anders dan door
    opzegging, eindigt de Overeenkomst met onmiddellijke ingang in geval van overlijden
    van het kind.

    ARTIKEL 11- Toegankelijkheid
  25. De locatie waar het kind is geplaatst, is in beginsel toegankelijk voor het kind zolang
    hierover overeenstemming bestaat tussen Ondernemer en Ouder.
  26. De Ondernemer heeft het recht het kind en/of de Ouder de toegang tot de locatie
    te weigeren voor de duur van de periode dat een normale opvang van het kind
    redelijkerwijs niet van de Ondernemer mag worden verwacht en het kind niet op de
    gebruikelijke wijze kan worden opgevangen. Bijvoorbeeld omdat:
    a. Het kind door ziekte of anderszins extra verzorgingsbehoeftig is;
    b. Het kind en/of de Ouder een risico of bedreiging vormt voor de geestelijke en/of
    lichamelijke gezondheid of veiligheid van anderen, na te zijn gewaarschuwd, tenzij
    een waarschuwing redelijkerwijs niet van de Ondernemer mag worden verwacht;
    c. De opvang van het kind een normale opvang van de andere kinderen onevenredig
    verzwaart of belemmert.
  27. Ingeval de Ondernemer het kind en/of de Ouder de toegang tot de locatie weigert,
    treedt de Ondernemer met de Ouder in overleg om te zoeken naar een voor alle
    Partijen acceptabele oplossing voor de situatie.
  28. Indien de Ouder het niet eens is met de beslissing van artikel 11 lid 2 om toegang te
    weigeren en het overleg met de Ondernemer niet tot een oplossing heeft geleid, kan
    hij deze beslissing aan de Geschillencommissie voorleggen met het verzoek het geschil
    volgens de verkorte procedure als bedoeld in het Reglement van de
    geschillencommissie Kinderopvang te behandelen.
  29. Tijdens de verkorte procedure mag de Ondernemer de plaats niet opzeggen.
    ARTIKEL 12 – Wederzijdse verplichtingen
  30. Partijen dragen samen zorg voor een adequate informatie-uitwisseling over het kind.
  31. Partijen dragen de verantwoordelijkheid voor het kind op de volgende wijze aan
    elkaar over:
    a. Bij Dagopvang: de Ouder is bij het brengen verantwoordelijk voor het kind en de
    Ondernemer bij het ophalen, tot het moment dat partijen er redelijkerwijs van uit
    mogen gaan dat de overdracht van verantwoordelijkheid daadwerkelijk heeft plaats
    gevonden.
    b. Bij Buitenschoolse opvang: de wijze waarop het kind naar de Buitenschoolse
    opvang komt en deze verlaat, bepaalt de overgang van verantwoordelijkheid voor
    het kind. Partijen maken hierover Schriftelijk afspraken.
    ARTIKEL 13 – Verplichtingen van de Ondernemer
  32. De Ondernemer is op grond van de Overeenkomst gehouden om Kinderopvang te
    leveren onder de overeengekomen voorwaarden.
  33. De ondernemer staat er voor in dat:
    a. De Kinderopvang die onder zijn verantwoordelijkheid plaatsvindt: – overeenstemt met de geldende wet- en regelgeving; – verricht wordt overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en
    met gebruikmaking van deugdelijk materiaal;
    b. Een Kindercentrum dat onder zijn verantwoordelijkheid valt, geschikt is voor een
    verantwoorde opvang van kinderen, zowel wat betreft personele als materiële
    voorzieningen. Een nadere regeling van de wijze waarop de Ondernemer voldoet aan
    zijn verplichtingen genoemd in artikel 13 lid 1 is vastgelegd in bijlage 1. Deze bijlage
    maakt integraal onderdeel uit van deze Algemene Voorwaarden.
  34. De Ondernemer houdt rekening met de individuele wensen van de Ouder voor zover
    dit redelijkerwijs mogelijk is.

    ARTIKEL 14 – Verplichtingen van de Ouder
  35. De Ouder meldt bijzonderheden van medische aard of in de ontwikkeling van het
    kind reeds bij de aanmelding.
  36. De Ouder draagt zorg dat de Ondernemer beschikt over alle gegevens die van belang
    zijn voor de bereikbaarheid van de Ouder.
  37. De Ouder houdt zich aan de regels die binnen het Kindercentrum gelden.
  38. De Ouder onthoudt zich van enige gedraging die de uitvoering van de Overeenkomst van
    de zijde van de Ondernemer verzwaart en draagt zorg dat zijn kind zich hiervan ook
    onthoudt.
  39. De Ouder brengt en haalt het kind op tijd en draagt zorg voor de nakoming van deze
    verplichting door anderen die het kind namens hem brengen en halen.
  40. De Ondernemer legt de bevoegdheid van anderen dan de Ouders om het kind van de
    Kinderopvang te halen schriftelijk vast indien de Ouder daarom verzoekt.
  41. De Ouder betaalt de Ondernemer conform de daarover gemaakte afspraken en
    binnen de betalingstermijn, althans draagt hiervoor de verantwoordelijkheid.
    ARTIKEL 15 – Wijzigingen van de Overeenkomst
  42. De Ondernemer heeft het recht om de Overeenkomst eenzijdig te wijzigen op grond
    van zwaarwegende redenen. Zwaarwegende redenen zijn in ieder geval wijziging van
    wet- en regelgeving dan wel bedrijfseconomische omstandigheden die de
    continuïteit van de locatie waar het kind is geplaatst in gevaar brengen. 2. Wijzigingen van de Overeenkomst kondigt de ondernemer tijdig van te voren aan, met
    een termijn die minimaal één maand bedraagt.
  43. In het geval dat de wijziging van de Overeenkomst leidt tot een wezenlijke wijziging
    van de te verlenen Kinderopvang, dan heeft de Ouder de bevoegdheid om de
    Overeenkomst te ontbinden met ingang van de dag waarop de wijziging in werking
    treedt.
    ARTIKEL 16 – De prijs en wijziging van de prijs
  44. De prijs die de Ouder voor de Kinderopvang moet betalen wordt vooraf
    overeengekomen.
  45. De Ondernemer is bevoegd om de overeengekomen prijs na drie maanden na de
    Ingangsdatum aan te passen, waaronder te verhogen. De Ondernemer kondigt een
    dergelijke prijswijzigingen van te voren aan. De prijswijziging gaat niet eerder in dan
    één kalendermaand, vermeerderd met één week na de aankondiging.
    ARTIKEL 17 – De betaling / Niet-tijdige betaling
  46. De Ouder betaalt op basis van een Schriftelijke factuur en uiterlijk op de factuur
    vermelde betalingsdatum. Een eventueel beroep op een gestelde borg staat gelijk aan
    een betaling. De factuur wordt kosteloos verstrekt.
  47. Indien een Ouder betaalt aan een door de Ondernemer aangewezen derde geldt dit
    voor de Ouder als bevrijdende betaling. De aanwijzing door de Ouder van een derde
    die voor het doen van betalingen dient zorg te dragen, staat niet aan de
    aansprakelijkheid van de Ouder voor (tijdige) betaling in de weg. Een eventuele betaling
    door een derde voor de Ouder geldt wel als een bevrijdende betaling door die Ouder.
  48. Bij gebreke van volledige en tijdige betaling is de Ouder van rechtswege in verzuim.
  49. De Ondernemer zendt na het verstrijken van de betalingsdatum een Schriftelijke
    betalingsherinnering en geeft de Ouder de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst
    van deze betalingsherinnering alsnog te betalen. Verder waarschuwt de Ondernemer
    de Ouder in deze betalingsherinnering voor de opzeggingsbevoegdheid van de
    Ondernemer op grond van 10 lid 3 sub a. Deze betalingsherinnering moet minimaal 14
    dagen vóór de datum waarop die bevoegdheid ontstaat zijn verzonden.
  50. Als na het verstrijken van de termijn genoemd in de betalingsherinnering nog steeds
    niet is betaald, brengt de ondernemer rente in rekening vanaf het verstrijken van de
    in de factuur genoemde uiterste betalingsdatum. Deze rente is gelijk aan de
    wettelijke rente.
  51. Door de Ondernemer gemaakte buitengerechtelijke kosten om betaling van een
    schuld van de Ouder af te dwingen, kunnen aan de Ouder in rekening worden
    gebracht. De hoogte van de buitengerechtelijke incassokosten is onderworpen
    aan wettelijke grenzen.
  52. Een gedane betaling strekt in de eerste plaats ter voldoening van de verschuldigde
    kosten en rente en vervolgens ter voldoening van de oudst openstaande
    schulden.
    ARTIKEL 18 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
  53. Nederlands recht is van toepassing op de Overeenkomst.
  54. De bevoegde Nederlandse rechter is bevoegd te oordelen over de Overeenkomst, niet
    tegenstaande de bevoegdheid van de Geschillencommissie, zoals bedoeld in artikel 20
    om van een in dat artikel genoemd geschil kennis te nemen.
    ARTIKEL 19 – Klachtenprocedure
  55. Klachten over de uitvoering van de Overeenkomst moeten Schriftelijk, volledig en
    duidelijk omschreven worden ingediend bij de Ondernemer. De Ouder moet de klacht
    indienen binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek in prestatie heeft ontdekt of
    redelijkerwijze had behoren te ontdekken, waarbij een klacht binnen een termijn van
    twee maanden na ontdekking tijdig is.
  56. De Ondernemer behandelt de klacht overeenkomstig haar interne
    klachtenprocedure. Bij het opstellen of wijzigen van deze procedure heeft de
    Oudercommissie adviesrecht conform het bepaalde in de Wet
    Kinderopvang.
  57. Indien de klacht niet in der minne kan worden opgelost ontstaat een geschil dat
    vatbaar is voor de geschillenregeling van artikel 20.
    ARTIKEL 20 – Geschillenregeling en de wettelijke klachtenregeling voor Kinderopvang
  58. Geschillen tussen Ouder en Ondernemer over de totstandkoming of de uitvoering van
    de Overeenkomst kunnen zowel door de Ouder als door de Ondernemer aanhangig
    worden gemaakt bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen,
    Bordewijklaan 46, Postbus 90 600, 2509 LP Den Haag,
    (www.degeschillencommissie.nl).
  59. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling
    genomen, indien de Ouder zijn klacht eerst bij de Ondernemer heeft ingediend.
  60. Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil binnen 12 maanden na de
    datum waarop de Ouder de klacht bij de Ondernemer indiende, schriftelijk of in een
    andere door de Geschillencommissie te bepalen vorm bij deze commissie aanhangig
    worden gemaakt.
  61. Wanneer de Ouder een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de
    Ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de Ondernemer een geschil aanhangig
    wil maken bij de Geschillencommissie, moet hij de Ouder Schriftelijk vragen zich binnen
    vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De Ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal
    achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
  62. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van
    het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie is
    beschikbaar via www.degeschillencommissie.nl en wordt desgevraagd toegezonden.
    Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd. De beslissingen
    van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
  63. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is
    bevoegd van geschillen kennis te nemen.
    ARTIKEL 21 – Aanvullingen
    Individuele aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze Algemene Voorwaarden, moeten
    Schriftelijk tussen de Ondernemer en de Ouder overeengekomen worden.
    ARTIKEL 22 – Wijziging van deze voorwaarden
    1 Deze Algemene Voorwaarden zijn opgesteld door Brancheorganisatie
    Kinderopvang.
    Brancheorganisatie Kinderopvang kan haar algemene Voorwaarden voor
    kinderopvang wijzigen en herzien.
    2 De Ondernemer is gerechtigd om de Overeenkomst in die zin eenzijdig te wijzigen, dat
    daarop de meest recente versie van de door de Brancheorganisatie Kinderopvang
    vastgestelde Algemene Voorwaarden Kinderopvang van toepassing worden verklaard.
    De Ouder verklaart zich door aanvaarding van deze Algemene Voorwaarden met een
    dergelijke wijziging akkoord.
    3 De Ondernemer informeert de Ouder Schriftelijk over een wijziging van de Algemene
    Voorwaarden.
    4 De wijzigingen treden 1 maand en één week na deze kennisgeving, of op een latere
    datum als dit in de kennisgeving vermeld is, in werking, tenzij een afwijkende
    wettelijke termijn is vereist, die dan wordt toegepast.
    5 In het geval dat de wijziging van de Algemene Voorwaarden leidt tot een wezenlijke
    wijziging van de Overeenkomst dan heeft de Ouder de bevoegdheid om tot de dag
    waarop de wijzigingen in werking treden de Overeenkomst op te zeggen tegen de dag
    waarop de wijziging in werking treedt.

    Bijlage 1
    Nadere regeling van de verplichtingen van de ondernemer uit artikel 13 van de Algemene
    Voorwaarden voor Kinderopvang – Dagopvang en Buitenschoolse opvang 2016.
    De Ondernemer voldoet aan zijn verplichtingen genoemd in artikel 13 lid 2 door er onder meer
    voor zorg te dragen dat de onderneming beschikt over:
  64. Een pedagogisch beleidsplan dat de kenmerkende wijze van omgang met kinderen en
    hun ouders omschrijft;
  65. Reglementen/stukken die het beleid weergeven met betrekking tot
    hygiëne, veiligheid, kindermishandeling, medisch handelen, ziekte en
    privacy;
  66. Een reglement dat het functioneren van de Oudercommissie regelt;
  67. Een reglement dat de klachtenprocedure regelt;
  68. Een overzicht van, dan wel informatie over, de volgende elementen van de
    kinderopvang:
    a. soort opvang, mogelijkheden voor flexibele opvang en eventuele
    extra diensten;
    b. informatie aangaande de groep, de getalsverhouding tussen groepsleiding en
    het aantal kinderen per leeftijdscategorie, en de beschikbare ruimte;
    c. informatie-uitwisseling, vorm en frequentie, waaronder het
    aantal oudergesprekken dat in principe per jaar plaatsvindt;
    d. de te verstrekken voeding;
    e. mogelijkheden voor het maken van specifieke afspraken over
    ontwikkeling, verzorging en voeding;
    f. openingstijden en -dagen en eventueel verplichte minimumafname;
    g. de tijden waarop de kinderen worden ontvangen en de opvang verlaten;
    h. in geval van Buitenschoolse opvang:  de mogelijkheden tot het deelnemen aan externe activiteiten,
    bijvoorbeeld op het gebied van sport of muziek.  de mogelijkheden voor overbrugging van de afstand tussen school en
    Kindercentrum of school en externe activiteit, zoals de wijze van
    vervoer, al dan niet onder begeleiding.  de mogelijkheden voor overbrugging van de afstand tussen Kindercentrum
    en thuis, of externe activiteit en thuis, zoals het al dan niet zelfstandig naar
    huis gaan.  de opvang tijdens vakantiedagen en extra vrije dagen van de school.
    i. de plaatsingsprocedure;
    j. de aard en omvang van de wenperiode;
    k. een eventueel reglement waarin de huisregels van het Kindercentrum zijn
    vastgelegd;
    l. de geldende prijs;
    m. de wijze van betaling en eventuele meerkosten bij afwijkende betalingswijzen;
    n. de annuleringsvoorwaarden, waaronder de annuleringskosten;
    o. de inschrijfvoorwaarden, waaronder de inschrijfkosten;
    p. de geldende opzegtermijnen.